Fazer Experience voitti Vuoden Lasirakenne -palkinnon

4.5.2018 klo 10:30

Vuoden 2018 Lasirakenne -palkinto on jaettu Fazer Experience -vierailukeskukselle.

Mediatiedote 4.5.2018

Fazer Experience -vierailukeskus voitti Vuoden 2018 Lasirakenne palkinnon

Vuoden 2018 lasirakenteeksi on valittu seitsemän ehdokkaan joukosta Vantaalla sijaitseva Fazer Experience -vierailukeskus, ei yksin tukevan lasisen julkisivun vaan kokonaisuuden ansiosta, joka on samalla niin innovatiivinen, hauska kuin näyttäväkin. Siksak-kuvion avulla rakennus näyttää kevyemmältä kuin onkaan. Rakennuksen julkisivussa on 900 m2 lasia. Lisäksi trooppisen puutarhan seinät ja katto ovat lasia.

Suomen Tasolasiyhdistys ry:n ja Suomen Lasitus- ja Hiomoliitto ry:n joka toinen vuosi jaettava tunnustuspalkinto, Vuoden Lasirakenne, valittiin kuudennen kerran yhteistyössä Suomen Arkkitehtiliitto SAFAn kanssa. Vuoden Lasirakenne ja Vuoden Lasirakentaja tunnustuksilla Suomen lasiala haluaa nostaa esille poikkeuksellisia lasituskohteita ja edistyksellisiä lasitussuunnitelmia, jotka edistävät hyvän lasirakentamisen kulttuuria.

Suomen Tasolasiyhdistys ry:n edustajan lisäksi palkintotuomaristoon kuuluivat arkkitehdit Asmo Jaaksi JKMM Architects Oy:stä ja Auvo Lindroos Futudesign Oy:stä.

Tuomariston perustelut voittajan valinnalle

Tuomariston arkkitehdit Asmo Jaaksi ja Auvo Lindroos toteavat Fazerin vierailukeskuksen olevan sopivan pelkistetty tasapainoinen kokonaisuus, joka on muodoltaan näyttävä ja innovatiivinen. Lasin rooli arkkitehtuurissa on saatu hienosti esiin.

Asmo Jaaksi toteaa lasin olevan osa rakennuksen kokonaisuutta eikä irrallinen tuote. Auvo Lindroos perustelee suosikkiaan myös sillä, että rakennus on toimiva erilaisissa valaistuksissa niin päivällä kuin pimeälläkin. Molempien mielestä siksak-muoto on innovatiivisuuden lisäksi hauska ja erottuva. Fazerin vierailukeskus on kaikin puolin onnistunut ja tyylikäs kokonaisuus. Tilaaja on ymmärtänyt, mitä lisäarvoa näyttävä arkkitehtuuri voi tuoda koko liiketoiminnalle – ulkomaita myöden.

Fazer Experience -vierailukeskuksen suosio vierailukohteena onkin ylittänyt kaikki odotukset.  Vuonna 2017 kävijöitä oli yli 180 000, joista lähes 100 000 osallistui opastetulle näyttelykierrokselle. Suosio on vuonna 2018 jatkanut kasvuaan.

Fazer Experience -vierailukeskus

Fazerin upea vierailukeskus avasi ovensa yleisölle vuoden 2016 lokakuussa samalla kun Fazer juhlisti 125-vuotistaivaltaan. Kakkumuottiakin muistuttava rakennus on Vantaan Vaaralan alueen arkkitehtoninen maamerkki; kuin kokonaistaideteos, jonka pyöreät muodot yhdistyvät Fazerin logoon. Arkkitehtitoimisto K2S Oy on toiminut rakennuksen suunnittelijana. Toimiston arkkitehdit Mikko Summanen, Niko Sirola ja Kimmo Lintula vastaanottivat Vuoden Lasirakenne -palkinnon perjantaina 4.5. Fazerilla. Myös tilaajaa, Fazeria muistettiin kunniakirjalla.

Fazer Experience -vierailukeskus on ainutlaatuinen elämys kaikille aisteille ja kutsuu jokaisen kokemaan Fazerin omalla tavallaan. ”Päädyimme yhdessä tasossa olevaan ja osin rinteeseen upotettuun pyöreään lasiseinäiseen rakenteeseen, joka on tietoisesti erilainen. Lasiseinät ja viherhuoneen lasikatto antavat oikeutta hienolle suomalaiselle valolle, joka saa puun ja muut käytetyt materiaalit hyvin esille. Myös ympäröivä luonto ja sijainti tehdasalueella korostuvat. Lasiseinän vekkirakenne on paitsi esteettisesti kaunis myös tekninen innovaatio. Muoto kantaa tuulikuormat hyvin”, kertoo pääsuunnittelija Mikko Summanen Arkkitehtitoimisto K2S:stä.

”Fazer Experience -vierailukeskus rakentaa suhdettamme tulevaisuuden kuluttajaan ja se on ollut mittava panostus suomalaiseen designiin ja työhön. Nyt palkittu lasirakenne oli vaativa työ. Olemme erittäin ylpeitä, että olemme saaneet luoda monien huippuosaajia kanssa jotain täysin ainutlaatuista”, toteaa Fazerin viestintä- ja brändijohtaja Ulrika Romantschuk. ”Lasi elementtinä symboloi hyvin tapaamme toimia. Fazerille avoimuus ja toiminnan läpinäkyvyys ovat tärkeitä arvoja. Isot lasipinnat mahdollistavat sen, että tilassa näkee vieraiden liikkumista ja työtovereiden työskentelyä. Tämä edistää koko alueen elämänmakuista yhdenvertaisuutta ja yhteenkuuluvuutta.”

Lasirakenteet

Julkisivun lasitukset ovat 3K eristyslasielementtejä ja SG-rakenteisia laminoituja turvalaseja. Uloin lasi on neutraali auringonsuojalasi Ipasol 70/37 AGC:n mallistosta. Lasijulkisivun urakoitsija Markku Peurala Normek Oy:stä kertoo lasiseinien suunnittelussa lisähaasteita tuoneen muodon lisäksi lasien koko sekä rungon ja lasien taipumien, lämpöliikkeiden ja painon huomiointi. Lisäksi lasien reunat ovat porrastettuja ja lipallisia muodon aikaansaamiseksi. Myös lasikatoissa lasin ja rungon pyöreä muoto poikkesi normaalirakenteesta. Peurala mainitsee yhteistyön sujuneen hyvin pääurakoitsijan SRV Rakennus Oy:n ja arkkitehtitoimisto K2S Oy:n kanssa, mikä puolestaan edesauttoi projektin onnistuneessa toteutuksessa tiukan aikataulun kera.

Fazerin vierailukeskus on aiemmin voittanut myös Vuoden Teräsrakenne –palkinnon syksyllä 2016 ja Vantaan Kehäkukka –arkkitehtuuripalkinnon keväällä 2017.

Osapuolet

Rakennuttaja: Oy Karl Fazer Ab