Vuoden Lasirakenne 2016

Eristyslasielementit Lasiluoto Oy
OP Vallila

Vuoden Lasirakenne 2016 -palkinto OP Ryhmän Vallilan konttorille

Suomen Tasolasiyhdistys ry:n ja Suomen Lasitus- ja Hiomoliitto ry:n joka toinen vuosi jaettava tunnustuspalkinto, Vuoden Lasirakenne, valittiin viidennen kerran yhteistyössä Suomen Arkkitehtiliitto SAFAn kanssa. Vuoden Lasirakenne valinnan lisäksi tuomaristo päätti jakaa yhden kunniamaininnan.

Vuoden Lasirakenne ja Vuoden Lasirakentaja tunnustuksilla Suomen lasiala haluaa nostaa esille poikkeuksellisia lasituskohteita ja edistyksellisiä lasitussuunnitelmia, jotka edistävät hyvän lasirakentamisen kulttuuria.

Vuoden 2016 lasirakenteeksi on valittu OP Ryhmän vuonna 2015 valmistunut Vallilan konttori. Tässä vinojen seinärakenteiden maisemakonttorissa on julkisivun keskeisenä materiaalina lasi. Lasia on käytetty innovatiivisesti ja monipuolisesti myös sisätiloissa, näin tiloista on saatu avaria ja valoisia sekä rauhallisia jatkuvasta ihmisvilinästä huolimatta. Tuomariston mielestä lasin käyttö on onnistunutta ja detaljointi taidokasta.

Aulaan astuessa huomion vie korkeuksiin kohoava lasikatto. Poikkeuksellisen vaativissa lasikattorakenteissa on käytetty EGLAS-laseja, joissa on sisäänrakennettu, huomaamaton lumensulatusjärjestelmä. Se takaa esteettömät näkymät ja luonnonvaloa talvellakin, sillä termostaatein ja lumianturein varustettu sulatusjärjestelmä sulattaa katolle satavan lumen ja jään.

OP Ryhmän Vallilan toimitilan on suunnitellut arkkitehtitoimisto JKMM Oy, pääsuunnittelijana arkkitehti Asmo Jaaksi. ”Siivet” työnimen saaneen rakennuksen 132 000 neliön kokonaispinta-alasta on toimistotilaa reilut 60 000 neliömetriä, jossa työskentelee yli 3000 osuuspankkilaista. Monipuolinen rakennus on ehtinyt kerätä jo muitakin merkittäviä tunnustuksia kuten Helsingin rakennuslautakunnan Rakentamisen Ruusu palkinnon.

Vuoden 2016 Lasirakenne päätös oli vaikea valinta, sillä toinen upea palkintoehdokas oli runsaasti lasia sisältävä Meripaviljonki, jonka suunnittelusta vastasi Arkkitehtitoimisto Freese Oy:n arkkitehti Simo Freese. Tuomariston arkkitehdit Anna Brunow ja Mikko Summanen kuvailivat Meripaviljonkia seuraavasti: Meripaviljongissa lasin käyttö korostuu, lasia on käytetty ennakkoluulottomasti ja kokonaisvaltaisesti, muotokieli omintakeinen ja paikkaan sopiva. Lasijulkisivut lasisine tuulipilareineen ovat keskeinen tekijä koko rakennuksen arkkitehtuurissa. Täten tuomaristo päätyi antamaan Meripaviljongille Vuoden Lasirakenne -kunniamaininnan.

OP Vallilan rakennushankkeen lasitoimituksissa on ollut mukana mm. Turun seudulta Lasiluoto Oy, Alavuudelta Saint-Gobain Glass Finland Oy ja Forssasta Tambest Glass Solutions Oy. Lasitusurakoitsijana Normek Oy ja ikkunaurakoitsijana Haka pks Oy.

Meripaviljonkin lasirakenteiden konsultoinnista vastasi ja lasit toimitti Seloy Oy Huittisista Eristyslasit valmisti AGC Interpane ja lasipilarit Jaakko-Tuote Oy. Kohteen pääurakoitsijana Raisiosta Europlan Engineering Ltd, toisena urakoitsijana myös Raisiosta Hermann’s Finland Oy.

Vuoden Lasirakenne 2016 tuomaristoon kuuluivat SAFAn arkkitehdit Anna Brunow, Mikko Summanen sekä Suomen Tasolasiyhdistyksestä Heikki Silfver, Tahvo Sutela ja Jenni Heikkilä.