Vuoden Lasirakenne 2020 -palkinto

5.5.2020

Vuoden 2020 Lasirakenne -palkinnon voitti Tripla

Tripla voitti Vuoden Lasirakenne 2020-palkinnon

Vuoden 2020 Lasirakenteeksi on valittu Tripla – kolmen korttelin suurrakennushanke, jossa lasirakenteista esille nousevat kolme pääkohtaa: moniulotteinen kokoseinän parvekelasijulkisivu, box-ikkunat ja aseman taitelasijulkisivu. Palkinnon myöntää Tasolasiyhdistys ja se jaetaan joka toinen vuosi. Palkintotuomariston mukaan Triplan suunnittelussa on otettu taitavasti huomioon ympäröivän alueen massiivinen rakenne tuomalla kokonaisuuteen keveyttä, uutta ilmettä ja moniulotteisuutta, jopa lämminhenkisyyttä modernein lasirakentein.

Pasilan Tripla on voittanut kahden vuoden välein jaettavan Vuoden Lasirakenne -palkinnon. Palkinnolla Suomen lasiala haluaa nostaa esille esimerkillisiä lasirakentamisen kohteita, jotka ovat näyttävyyden lisäksi kiinnostavia ja haastavia. Tripla valittiin voittajaksi seitsemän ehdokkaan joukosta hankkeen suunnittelun vaativuuden ja monitahoisen lasisen julkisivurakenteen ansiosta. Vaikka Triplan julkisivun taitelasi, box-ikkunat ja kokoseinän parvekelasitus ovat massiivisia, on ilmettä osattu rikkoa kolmiulotteisuudella ja uudenlaisilla ratkaisuilla. Lisäksi suunnittelun tasosta kertoo se, että alkuperäinen idea on pystytty viemään läpi koko hankkeen.

Uuden Pasilan asemanseudun konseptisuunnittelusta vastasi suomalaisena arkkitehtina ja pääsuunnittelijana toimivat Arkkitehdit Soini & Horto Oy ja Sweco. Toteutusvaiheessa arkkitehtisuunnittelijana asemalohkon osalta oli Sweco ja muiden lohkojen osalta Arkkitehdit Soini ja Horto Oy. Palkinto luovutettiin 6.5.2020 Triplassa Arkkitehdit Soini & Horto Oy:n edustajalle Kalle Soinille.

Suomen Tasolasiyhdistys ry:n edustajan lisäksi palkintotuomaristoon kuuluivat SAFA arkkitehdit Eeva Korhonen Arkkitehdit LSV Oy:stä ja Hilla Rudanko Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy:stä.

Pasila Tripla (hankkeen alkuperäinen työnimi) koostuu kolmen korttelin kokonaisuudesta, johon kuuluu kaksi asuinrakennusta, hotelli, toimistoja, rautatieasema, pysäköintilaitos ja kauppakeskus. Tripla onkin monimuotoinen urbaani elämys ja käymisen arvoinen lasirakentamisen kohde.

Tuomariston mukaan taitelasi silkkipainokuvioineen tekee asemasta ystävällisemmän, kuin mitä se olisi tasaisella lasituksella heijastuksineen. Kevyt taitelasin tekstuuri Pasilan massiivisten rakennusten keskellä on uusi ja näyttävä innovaatio. Parvekelasijulkisivussa on sama idea - suurta pintaa rikotaan moniulotteisuudella.

Triplassa on ollut mukana laaja joukko rakentamisen ammattilaisia. Toteuttajana YIT Suomi Oy. Arkkitehtisuunnittelusta ja tuoteosasuunnittelun ohjauksesta vastasivat Kalle Soini, Jaakko Hassi, Matti Linko ja Arno Stenbäck Arkkitehdit Soini & Horto Oy:stä sekä Simo Anttilainen, Jouni Hätönen ja Pekka Ojalammi Swecolta. Rakennesuunnittelusta vastasi Sweco.

Lasikonsultointi Tahvo Sutela, Lasifakta Oy
Parvekelasitukset Lumon Suomi Oy
Aseman julkisivulasit ja taitelasijulkisivun tuoteosatoimitus, suunnittelu, asennus Normek Oy ja profiilit Purso Oy
Box-ikkunat HAKA PKS Oy ja Metek Oü
Yhdistyksen jäsenistä Triplassa mukana: Lasiluoto Oy, Lasiliiri Oy, Feon Oy, Schüco Finland Oy, Lasitusliike Kivijärvi Oy, Seloy Oy, dormakaba Suomi Oy, Lasi Saarinen Oy; Lasipalvelu Lehtimäki Oy, KMV Finland Oy, Kelo-Marketing Oy, AGC Glass ja Pilkington.

Kuvat ja lisätiedot:

www.tasolasiyhdistys.fi facebook.com/tasolasiyhdistys/ #suomentasolasiyhdistys
Jenni Heikkilä, Toiminnanjohtaja, Suomen Tasolasiyhdistys ry, 0400 697 391, jenni.heikkila@tasolasiyhdistys.fi

Lue lisää Triplan lasirakenteista toukokuun lopussa ilmestyvästä Lasin Maailma -lehdestä!